In een goed gevulde zaal in Hotel Mastbosch werd op 21 november aan de hand van drie inleidingen gesproken over “inclusief toerisme”. Zeker nu Breda afgelopen maand de Smart City Award 2020 for Accessible Tourism in Finland mocht ontvangen een actueel thema.

Als eerste kregen we een presentatie van Wouter Schelvis (toegankelijkheidsadviseur ZET) over de wijze waarop Schiphol dagelijks de duizenden bezoekers en passagiers met een beperking helpt. Goede zichtlijnen, een lintje als je een niet zichtbare beperking hebt, visuele en auditieve hulpmiddelen enzovoorts. Kortom een goed voorbeeld hoe je je dienstverlening inclusief kunt maken.

En tenslotte vertelde Hildegard Assies, de kersverse directeur van Breda Marketing (de vroegere VVV) wat hun ambities op dit gebied zijn. Zij kwam ook namens wethouder Adank de trofee van de European Smart Tourism Award 2020 symbolisch overhandigen aan de voorzitter van het Platform Breda voor Iedereen, Wilbert Willems om daarmee te benadrukken dat we het in Breda samen doen.

We konden afsluiten met de afspraak dat alle betrokken partijen (Buas, gemeente, ondernemers, Breda gelijk en Breda marketing samen met het Platform een gezamenlijke agenda gaan formuleren voor 2020 waarin we tenminste 3 doelen gaan realiseren om een meer inclusieve stad voor bezoekers van Breda te worden. De inleidingen en presentaties zijn bij het secretariaat info@bredavooriedereen.nl verkrijgbaar.

Daarna vertelde Brigit van Ars wat de BUAS, de voormalige NHTV, en met name de divisie Toerisme, op dit thema te bieden heeft. Zowel al gerealiseerde Europese onderzoeksprojecten kwamen in beeld als nieuwe plannen, bijvoorbeeld over Smart City Hospitality. Iedereen kan zien dat de toeristische sector voor mensen met een beperking een grote economische waarde vertegenwoordigt die we niet mogen onderschatten.

NieuwsberichtenThemalunch 21 november over Inclusief Toerisme