Doet u mee?

Velen gingen u voor en werden ambassadeur toegankelijkheid, waaronder bijvoorbeeld de gemeente Breda, VVV, Avans, Amphia en de Rabobank. Wilt u zich de komende jaren ook blijven inspannen om de toegankelijkheid in alle opzichten en voor alle doelgroepen, in het bijzonder voor de inkomende toerist, te verbeteren? Meld u dan nu aan als ambassadeur en teken de intentieverklaring of kijk eerst even naar de meest gestelde vragen.

Wilt u ook ambassadeur worden?
Vul dan hieronder uw gegevens in.

Wat kunnen we allemaal doen?

Elke dag komen we in aanraking met mensen met een beperking. De dame met de rollator bij de bakker, de verwarde man op het bankje in het park, de jongen met down in de speeltuin. Met een klein gebaar kunt u een groot verschil maken. Hou de deur open voor de moeder met de kinderwagen, groet de vrouw in de rolstoel en niet alleen de begeleider, help in de supermarkt de zoekende oudere heer.

Wat kunt u als ondernemer doen?

Als ondernemer kunt u de toegankelijkheid van uw bedrijf meestal eenvoudig verbeteren. Om u op weg te helpen hebben we een lijstje gemaakt met quickwins. Kijk ook even naar casus 8 uit het boekje “VN verdrag voor mensen met een beperking” van Stimulansz, over een sollicitatieprocedure.

Wat kunt u als ambtenaar of bestuurder doen?

Voor wat betreft het inkomend toerisme is met name artikel 9 van het VN verdrag van belang. Dat artikel stelt dat het noodzakelijk is dat alle (openbare) gebouwen en voorzieningen voor mensen met een handicap toegankelijk zijn. Waar nodig moeten daarvoor aanpassingen worden gemaakt. Een onafhankelijke partij kan u helpen bij het in kaart brengen van verbeterpunten.

De agenda 22 zou uw handboek moeten zijn bij beleidsontwikkeling. Het casusboekje van Stimulansz maakt dit concreet.

Wat kunt u als opleider doen?

De gebouwen van uw opleiding moeten toegankelijk zijn voor scholieren en studenten met een beperking. Een onafhankelijke partij kan u helpen bij het in kaart brengen van verbeterpunten. Veel verbeterpunten zijn eenvoudig te realiseren. Kijk eens op de lijst van quickwins.

Minstens zo belangrijk is om alle scholieren en studenten te onderwijzen in een goede bejegening van mensen met een beperking. Bij zorg gerelateerde studies is dit welhaast vanzelfsprekend. Maar ook in het curriculum van klantgerichte en commerciële opleidingen is dit van groot belang. Uiteraard voor de mensen om wie het gaat, en ook voor commerciële werknemers in spe.

Wat kunt u als overige partij doen?

Voor wat betreft het inkomend toerisme is met name artikel 9 van het VN verdrag van belang. Dat artikel stelt dat het noodzakelijk is dat alle (openbare) gebouwen en voorzieningen voor mensen met een handicap toegankelijk zijn. Waar nodig moeten daarvoor aanpassingen worden gemaakt. Een onafhankelijke partij kan u helpen bij het in kaart brengen van verbeterpunten.

De agenda 22 zou uw handboek moeten zijn bij beleidsontwikkeling. Het casusboekje van Stimulansz maakt dit concreet.

Abonneer op
onze nieuwsbrief.

Like ons ook op Facebook

Vormgeving en ontwikkeling: M&S Media