Quick wins

www.drempelvrij.nl

Een toegankelijke stad maken we samen. Winkeliers, horecaondernemers, opleiders, zorgaanbieders en ambtenaren: iedereen kan zijn persoonlijke steentje bijdragen aan een warm welkom voor iedereen. En dat kan in veel gevallen met weinig moeite en geld; kijk maar eens naar het lijstje hieronder:

Zorg voor een logische vrije looproute; zet bijvoorbeeld geen stoelen en tafels op geleide lijnen. Bekijk je uitstallingen of terrasopstelling ook door de ogen van bezoekers met rolstoelen, rollators, hulphonden en kinderwagens.

Hang luifels en uithangborden voldoende hoog.

Plaats drempelbruggen.

Stel je gebouw of terrein open voor hulphonden, ook al is het niet toegestaan andere honden mee te nemen. Noteer ‘met uitzondering van hulphonden’ bij een eventueel verbodsbordje.

Breng markeringen aan op volledige glazen deuren, tussen 90 en 120 centimeter hoogte, om te voorkomen dat mensen tegen de deur aanlopen.

Verwijder sterke drangers van deuren, zodat ze open blijven voor kinderwagens en rolstoelers.

Bij gasten die echt moeite hebben met binnenkomen eerst vragen om te assisteren. En zo ja, dit op gepaste wijze doen.

Markeer traptreden, met name de eerste en de laatste zodat duidelijk wordt waar de trap begint en eindigt.

Zet achtergrondmuziek op een bescheiden volume.

Plaats je (kleding)rekken zodanig dat de weg vrij blijft voor kinderwagens en rolstoelen.

Vraag regelmatig of je nog iets voor een klant kunt betekenen.

Vind het normaal dat je geschreven informatie op je producten voorleest aan een blinde of slechtziende klant.

Wen jezelf aan dat je informatie die je anders mondeling verstrekt, voor een dove of slechthorende klant even opschrijft.

Als je zelf geen mindervaliden toilet hebt; zorg dat je medewerkers weten waar het dichtstbijzijnde is.

Zorg voor een pinapparaat dat niet vast zit aan toonbank, maar op rolstoelhoogte aan te geven is.

Kies een pinapparaat met een voelbaar telefoontoetsenbord.

Zorg dat je website toegankelijk is; bouw je website volgens de richtlijnen van drempelvrij. Denk bijvoorbeeld aan een voorleesfunctie en eenvoudig taalgebruik.

Is je ontvangstruimte op de tweede verdieping gevestigd en is er geen lift? Onderzoek eens of je een van de ruimtes met de onderburen kunt omwisselen.

Gebruik goed contrasterende letters bij facturen, prijskaartjes en andere uitingen.

Quick wins