http://www.destentor.nl/regio/vechtdal/vechtdal-ziet-kansen-in-zorgvakanties-1.6852081

In De Stentor lazen we een interessant artikel over de groeimarkt in de vakantie en verblijfsrecreatie voor mensen met beperkingen. Er is drie keer zoveel vraag als aanbod, zegt Anieke van Wijnen van Marketing Vechtdal. Samen met het zorgplatform wordt gewerkt aan een verbetering van alle voorzieningen voor mensen met beperkingen.

Ook Breda wil zich op die markt steeds beter profileren.

image-6852082

Fysiotherapeute Carla Mastenbroek behandelt een patient op de camping

VECHTDAL – Ongehinderd vakantie vieren, dat is één van de nieuwe speerpunten voor de recreatieve sector in het Vechtdal. Volgens Anieke van Wijnen kunnen toeristische en zorgondernemers zich hier op focussen.

“Uit Europees onderzoek blijkt dat er dertig procent meer vraag is naar voor zorg en aanpassingen op vakantie dan er aanbod is. Daar is dus winst te behalen”, stelt Anieke van Wijnen van Vechtdal Marketing. Dat bureau houdt een inspiratiebijeenkomst over dit thema. “Dat leidt hopelijk naar nieuwe initiatieven waarvoor we Europese subsidie kunnen aanvragen.” Vechtdal Marketing wil het thema ‘zorgeloos genieten in ongehinderd Vechtdal’ op de kaart zetten voor een koopkrachtige hulp-vragende recreatiedoelgroep, die wil genieten van de veelzijdige vakantieregio Vechtdal.

Het marketingbureau werkt samen met Carla Mastenbroek, de initiatiefnemer van ‘Zorg op locatie’. De Hardenbergse fysiotherapeute heeft in 2015 een zorgplatform opgericht om vraag en aanbod van zorg op vakantieadressen bij elkaar te brengen. Ze ontwikkelt een boekingsformulier waar verblijfsaccommodaties bij haar aansluiten en zorgorganisaties. Behalve fysiotherapie is er ook steeds meer vraag naar thuiszorg tijdens de vakantie.

Ook is het mogelijk om specifieke arrangementen te ontwikkelen voor toegankelijke verblijfslocaties en dagrecreatieadressen en horeca. Plan is om met gehandicaptenplatforms bij aangesloten ondernemers de toegankelijkheid te checken zodat duidelijk is voor welke doelgroepen de locaties toegankelijk zijn en welke aanpassingen ondernemers kunnen doen. Maar ook is het streven te werken aan betere ‘mentale’ toegankelijkheid. “Je merkt vaak vanuit de doelgroep dat ze aangeven dat op ‘toegankelijke’ locaties soms het personeel niet vriendelijk is, of tegen de persoon achter de rolstoel praten in plaats van tegen de rolstoeler zelf”, weet Van Wijnen. Een andere conclusie die zij trok is dat het schort aan informatievoorziening. “Er is best veel aanbod, maar dat is heel versnipperd. Als we dat kunnen bundelen op de website van Vechtdal Overijssel, dan is dat voor de toerist ook direct ‘toegankelijker’. Ook horeca is een sector waar de aandacht op gericht is, qua toegankelijkheid. De Tweede Kamer besliste vorig jaar dat horecagelegenheden in Nederland met ingang van 2017 toegankelijk moeten zijn voor mensen met een beperking. “‘Ongehinderd’ is een organisatie uit het zuiden van het land. Zij hebben een landelijk keurmerk ontwikkeld en testen nu de steden op toegankelijkheid. Voor het Vechtdal zou het fantastisch zijn als we de eerste ‘ongehinderde’ regio kunnen zijn”, zo schetst Van Wijnen de mogelijkheden.

Geen categorie Ook andere regio’s ontdekken de recreatiemarkt voor mensen met beperkingen. Vechtdal ontwikkelt specifieke zorgarrangementen